انجیل متی

عيسي در زماني تولد يافت كه قوم اسراييل در زير سلطه امپراطوري روم بود. به همين دليل آنان مجبور بودند به رومي ها باج و خراج بدهند. در نظر بني اسراييل، كثيف ترين شغل را كساني داشتند كه مأمور بودند اين باج را براي دولت روم وصول كنند. آنها را « باجگير» مي ناميدند، و متي يكي از آنان بود. ولي هنگامي كه عيسي او را ديد، از وي دعوت كرد او را پيروي كند. متي نيز از زندگي كثيف خود دست كشيد و يكي از دوازده شاگرد عيسي شد و اين انجيل را چند سال پس از صعود استاد خود به آسمان، نوشت.

موضوع اصلي اين انجيل شناسانيدن معني واقعي « ملكوت خداوند» به مردم است، كه اغلب نظرياتي غلط درباره آن داشتند. در ضمن « موعظه سر كوه » عيسي كه از معروفترين خطابه هاي تاريخ است، در اين انجيل يافت مي شود.

عیسی برای شما کیست؟

عیسی کلمه است، 
توسط او خداوند با شما صحبت می کند.

عیسی پسر خداست، 
کسی که به شما نشان داد خدا از چه چیز خوشنود می گردد.

عیسی بره خداست، 
کسی که مرد تا ما را از گناهانمان آزاد سازد.

عیسی راه آسمان است، 
او را پیروی کنید هرگز گم نخواهید شد.

عیسی نور جهان است، 
شما مجبور نیستید که در ظلمت و تاریکی راه بروید.

عیسی نان حیات است، 
کسی است که گرسنگی روح شما را برطرف می کند.

عیسی حقیقت است،
حقیقتی که شما را از جهالت و اشتباه حفظ می کند. 

عیسی پسر انسان است، 
که شما را می شناسد و آنچه را که نیاز دارید می فهمد.

عیسی شبان نیکو است، 
شبانی که از شما مواظبت می کند.

عیسی قیامت و حیات است،
 که به شما زندگی وافر، پیروزی بر مرگ و زندگی جاودانی عطا می کند.

عیسی خیلی بیشتر از اینهاست.
او منجی شماست. 

خداوند و پادشاه شما که شما را دوست دارد.

او می خواهد شما او را دوست داشته باشید و از او اطاعت کنید.

از شما می خواهد که از او پیروی کنید و تا به ابد در خانه آسمانی اش با او باشید.

عیسی به زور از شما نمی خواهد که از او پیروی کنید.

او به شما حق انتخاب داده است.

ما به بهشت میرویم؟

این‌ سخن‌ امین‌ است‌ و لایق‌ قبول‌ تام که‌ مسیح‌ عیسی‌ به‌ دنیا آمد تا گناهکاران‌ را نجات‌ بخشد که‌ من‌ بزرگترین‌ آنها هستم‌    

اول   تیموتائوس  ۱: ۱۵

آیا هر کسی می تواند واقعا مطمئن باشد که نجات یافته است و به بهشت می رود؟  بسیاری از مردم نسبت به این موضوع  شک دارند و آنقدر مضطرب هستند  که گاهی اوقات باعث می شود آنها از خود بسیار ناراضی باشند. اغلب در پیشگاه خدا اعتراف کرده اند که گناهار می باشند. آنها گناهان خود را در پای صلیب جلجتا می آورند به او که مصلوب شده است می نگرند و تصدیق می نمایند که او حقیقتاً عنوان نجات دهنده است، و آخرین کلمات او را شنیده اند : “تمام‌ شد” (یوحنا 19، 30). با این وجود، شک می کنند که آیا واقعا نجات یافته اند. چرا؟

بیایید  امروز برخی از بیانات کتاب مقدس است که می تواند آرامشی درونی را برایمان به ارمغان آورد؛ یادآوری نماییم :

  به‌ گناه‌ خود نزد تو اعتراف‌ كردم‌ و جرم‌ خود را مخفی‌ نداشتـم‌. گفتـم‌: عصیـان‌ خـود را نـزد خداوند اقـرار می‌كنم‌. پس‌ تو آلایش‌ گناهم‌ را عفو كردی‌، مزامیر ۳۲ : 5

و اما به‌ آن‌ کسانی‌ که‌ او را قبول‌ کردند قدرت‌ داد تا فرزندان‌ خدا گردند، یعنی‌ به‌ هر که‌ به‌ اسم‌ او ایمان‌ آورد، یوحنا 1: 12

 آمین‌ آمین‌ به‌ شما می‌گویم‌ هر که‌ کلام‌ مرا بشنود و به‌ فرستنده‌ من‌ ایمان‌ آورد، حیات‌ جاودانی‌ دارد و در داوری‌ نمی‌آید، بلکه‌ از موت‌ تا به‌ حیات‌ منتقل‌ گشته‌ است‌. آمین‌ آمین‌ به‌ شما می‌گویم‌ که‌ ساعتی‌ می‌آید بلکه‌ اکنون‌ است‌ که‌ مردگان‌ آواز پسر خدا را می‌شنوند و هر که‌ بشنود زنده‌ گردد.یوحنا 5: 24

گناهان‌ و خطایای‌ ایشان‌ را دیگر به‌ یاد نخواهم‌ آورد.   عبرانیان   ۱۰ : ۱۷

پس‌ هیـچ‌ قصـاص‌ نیست‌ بر آنانی‌ که‌ در مسیح‌ عیسی‌ هستند. رومیان   ۸ : 1

این‌ را نوشتم‌ به‌ شما که‌ به‌ اسم‌ پسر خدا ایمان‌ آورده‌اید تا بدانید که‌ حیات‌ جاودانی‌ دارید و تا به‌ اسم پسر خدا ایمان‌ بیاورید. اول یوحنا 5: 13

تعمید چیست؟

کتاب‌مقدس به‌هنگام معرفیِ یحیی تعمیددهنده به مبحث تعمید اشاره می‌کند. با توجه به برخی از آیات کتاب مقدس  آمده است.
(یحیی در پاسخ گفت: «من با آب تعمید می‌د‌هم، امّا در میان شما کسی ایستاده که شما او را نمی‌شناسید، یوحنا ۱:۲۶)

انجیل مرقس(من شما را با آب تعمید داده‌ام، امّا او با روح‌القدس تعمیدتان خواهد داد.»مرقس ۱:۸)

(زیرا یحیی با آب تعمید می‌داد، امّا چند روزی بیش نخواهد گذشت که شما با روح‌القدس تعمید خواهید یافت.»
اعمال ۱:۵)
در این آیات متوجه  می‌شویم که تعمیدی که یحیی می‌داد، بیشتر تعمیدِ توبه بود. کسانی که می‌آمدند تا از دست یحیی تعمید بگیرند، یحیی به آن‌ها می‌گفت که چطور باید رفتار و رویۀ خود را عوض کنند‌. او به آنان می‌گفت: توبه کنید! توبه و بازگشت کنید . یحیی، سرزنش‌‌کنان از آنان می‌خواست "میوه‌ای که نتیجۀ توبه است" از خود ظاهر سازند. عده ای از مردم مانند فریسیان می‌خواستند صرفاً بیایند و تعمید بگیرند، اما حاضر نبودند رفتارشان را تغییر دهند. تمام کسانی که آماده بودند زندگی‌شان متحول شود، می‌توانستند تعمید بگیرند. اما کسانی که می‌خواستند به همان شیوه سابق زندگی کنند و حاضر نبودند در رفتار و رویه خود تجدیدنظر کنند، سرزنش می‌شدند و اجازه نداشتند تعمید بگیرند.
در انجیل متی آمده است :
18آنگاه عیسی نزدیک آمد و به ایشان فرمود: «تمامی قدرت در آسمان و بر زمین به من سپرده شده است. 19پس بروید و همۀ قومها را شاگرد سازید و ایشان را به نام پدر و پسر و روح‌القدس تعمید دهید 20و به آنان تعلیم دهید که هرآنچه به شما فرمان داده‌ام، به جا آورند. اینک من هر روزه تا پایان این عصر با شما هستم!» مَتّی ۲۸:۱۸‭-‬۲۰  که این حکم اعظم خداوند استیعنی بشارت و مژده پادشاهی خداوند و ایمان به این امر که عیسی مسیح خداوند است و به خاطر بخشش گناهان بشر بر روی صلیب رفت و جان داد و این که با ایمان به عیسی از مرگ ابدی رهایی یافته و زندگی جاودان خواهیم یافت. 

(1و امّا هنگامی که آپولس در قُرِنتُس بود، پولس پس از گذر از نواحی مرتفع مرکزی، به اَفِسُس رسید. در آنجا شاگردانی چند یافت
2و از ایشان پرسید: «آیا هنگامی که ایمان آوردید، روح‌القدس را یافتید؟» گفتند: «ما حتی نشنیده‌ایم که روح‌القدس هست.»  3به ایشان گفت: «پس چه تعمیدی یافتید؟» گفتند: «تعمید یحیی.»  4پولس گفت: «تعمید یحیی، تعمیدِ توبه بود. او به قوم می‌گفت به آن که پس از او می‌آمد ایمان بیاورند، یعنی به عیسی.» 5چون این را شنیدند، در نام خداوندْ عیسی تعمید گرفتند.اعمال رسولان ۱۹: ۱-۵)
و همچنین بر اساس اعمال رسولان 
پطرس بدیشان گفت: «توبه کنید و هر یک از شما به نام عیسی مسیح برای آمرزش گناهان خود تعمید گیرید که عطای روح‌القدس را خواهید یافت. زیرا این وعده برای شما و فرزندانتان و همۀ کسانی است که دورند، یعنی هر که خداوندْ خدای ما او را فرا خوانَد.»
اعمال ۲:۳۸‭-‬۳۹
می‌دانیم که تعمیدی که امروزه مرسوم است فقط تعمیدِ توبه نیست، بلکه عنصر دیگری نیز به این تعمید افزوده شده است. و آن این موضوع مهم و اساسی است که ما در تعمید که همراه ایمان و باور به عیسی خداوند می باشد  در جریان تعمید با عیسی می‌میریم و با  رستاخیز عیسی از مردگان  دوباره زنده خواهیم شد. که به معنی نجات از مرگ ابدی و حیات جاودان با عیسی مسیح می باشد.
کتاب‌مقدس به ایمانداران دستور می‌دهد که تعمید بیابند. در هیچ جای کتاب‌مقدس نمی‌خوانیم که تعمید امری اختیاری  میباشد هر کس که عیسی را به‌عنوان خداوند خود پذیرفته و از گناهان خود توبه کرده است، باید تعمید بگیرد. دلیل تعمید این است که تغییر و تحول و توبه‌ای را که در زندگی‌مان پدید آمده است و این واقعیت را اعلام می‌نماییم که در آینده با مسیح برخواهیم خاست.
باید توجه داشت که تعمید نمی‌گیریم تا چیزی اتفاق بیفتد، بلکه تعمید می‌گیریم چون چیزی اتفاق افتاده است. مردم تعمید نمی‌گیرند تا ایماندار شوند، بلکه تعمید می‌گیرند چون ایماندار هستند.
در شاخه های مختلف مسیحت تعمید گرفتن انواع  مختلف دارد. برخی کلیساها افراد را غسل تعمید می‌دهند و به‌طور کامل در آب فرو می‌برند، و برخی دیگر صرفاً بر آن‌ها آب می‌پاشند.
کتاب‌مقدس در این‌باره که ایمانداران را دقیقاً به چه صورت باید تعمید داد دستور صریحی نمی‌‌دهد. با توجه به‌معنای تعمید، درمی‌یابیم که تعمید هم نمایانگرِ دفن شدن است و هم نشانۀ قیامو برخاستن از مرگ می باشد.
  اگرچه در کتاب‌مقدس تعمید به‌شیوۀ فرو رفتن در آب انجام می‌شده است، در هیچ جا به ما چنین دستوری داده نمی‌شود. تعمید دادن به اسم پدر، پسر و روح‌القدس بسیار مهم‌تر است از اینکه ایمانداران به چه صورت تعمید می‌گیرند.
تعمید همیشه در پیِ ایمان آوردن و توبه کردنِ اشخاص صورت می‌گرفت. افراد معمولاً بلافاصله پس از ایمان آوردن به عیسی مسیح، تعمید می‌گرفتند.

آمرزش گناهان


در فصل هشتم یوحنا میخوانیم مسیح زنی را که بخاطر روابط فاسد محکوم به مرگ شده بود با فیض الهی بخشید و از دست محکوم کنندگانش رهـانید بطوریکه آزادانه توانست به خانه اش برود ولی مسیح نگفت چون من آمرزنده گناه هستم پـس: . " گناه مهم نیست برو به عمل گناه آلودت تا هروقت که دوست داری ادامه بـده و در گناهانت هر طورکه میخواهی زندگی کن. البته یکشنبه ها اگر وقت داشتی سری هم به کلیسا بزن اگرهم دوست داشتی یک سرودی هم بخوان و اگرخواستی یک هدیه ای هم محض تضمین برکاتت به کلیسا بـده. " نـه هرگز مسیح که آمرزنده گناه و شـفـیع گناهکاران است اینطور نگفت . .  بلکه برعکس خیلی روشن و واضح و شفاف و بدون تعارف و بدون اینکه بقول معروف یکی به نعل بزند و یکی به میخ رک و راست و پــوست کنده به او گفت " ای زن من ترا محکوم نمیکنم بــرو و دیگـر گناه مکن " یوحنا 8 : 11 لطفا سـاده از این جمله نگذرید " بـرو و دیگـر گناه مکـن "  . امروز این صدا باید در گوشهای جانمان شنیده شود که مسیح شخصا به تک تک مـا مـیگویـد: دخترم پسرم تـرا هـم بخشیدم تو هم بــرو و دیگـر گنـاه نکـن

Image Hosted by ImageTitan.com" />تولد خداوندمان عیسی مسیح بر تک تک شما مبارک باد.